Cele mai frumoase obiceiuri de Craciun

Citind articolul Irinei Bartolomeu despre Craciun, mi-am dat seama ca ea simte Craciunul cu totul altfel decat mine si, daca tot nu m-am tinut de cuvant sa scriu un guest post pentru Emil Calinescu, incerc sa va impartasesc aici cateva impresii la cald despre aceasta sarbatoare.

Am crescut intr-un loc fara traditii prea multe si nici prea respectate dar nu am incetat sa cred in spiritul Craciunului, in Mos Craciun si in Mos Ajun. Ei bine, condamne-ma cine doreste dar asta simt si cu asta am sa mor. Eu cred cu adevarat. Viata m-a dus, de-a lungul anilor, intr-o cu totul alta zona romaneasca, parca de pe alta planeta, in care simt ca romanii se comporta altfel. Sunt mai mandri dar mai buni. Mai instariti dar mai darnici. Mai simpli dar mai sinceri. Mai falosi si orgoliosi dar neintrecuti la glume, gospodareala si prajituri.

Si-mi place ca, in anumite sate, inca se mai tin de obiceiurile care le-au marcat copilaria si pe care le-au mostenit de la mosii lor. Sa nu credeti ca s-au pastrat nealterate. Nu, se vede cu ochiul liber ca modernitatea, societatea de azi si conceptiile generatiei tinere si-au pus adanc amprenta pe traditiile pana mai ieri stiute pe de rost de catre toti tancii. Cu toate acestea oamenii inca se mai tin de colinde, inca mai merg cu Ignatul, inca se mai costumeaza traditional la biserica si inca mai concureaza unul cu altul la bunatatile de Craciun.

Si nu ca ar manca sau ar bea cu zece guri ci pentru ca atunci mancarea traditionala (sunca, slanina si carnatii afumati si palinca intoarsa de doua ori) are farmec. Se viziteaza, se merge cu pomana, se primesc copilasii nevoiasi si unul nu pleaca fara un mar, un ban si un colacel special copt pentru aceasta ocazie. Nu lipsesc traistutele pastrate cu sfintenie prin cufere grele din lemn, purtate de gat cu atat mai mare drag cu cat le-au purtat bunicul, mosul, bunica.

Eu am simtit in Banat Craciunul cu adevarat. Si nu as merge niciodata nicaieri altundeva decat aici, pentru ca aici simt cu adevarat, pana in adancul sufletului, spiritul Nasterii Domnului…

video: youtube.com

 

Lasă un răspuns

