Lectia verde, manualul digital si opinia unui copil

logo„Pentru ce, tata, sa fac asta? Ma simt atat de bine in pielea mea, sentimentele imi sunt confortabile iar natura in deplina concordanta cu locul meu perfect adaptat in mijlocul ei… De ce sa am un asemenea manual? Eu sunt o fire simpla, noi, copiii, suntem firi simple, nu atat de complexe pe cat credeti, totul este in sertarase bine conturate si in nuante precise. Factorii din afara ii evitam. Ne gasim la un moment dat puterea in interior si incercam sa profitam de ea in ciuda furtunilor care ne ameninta…”

„Fiule, era vorba tocmai de prietenia cu natura de care vorbeai. Holcim Romania s-a gandit la aspectul asta cand a lanat manualulLecția Verde – Creează-ți mediul”. Gandeste-te cate tone de hartie vor iesi astfel din calcul, cati copaci vor fi salvati si cate frunze vor mai vedea lumina soarelui. Cat aer curat va domni ca stapan si cati prieteni verzi vei avea in continuare. Tu, copiii tai, nepotii si toti cei care se vor bucura de minunata noastra Planeta Albastra (pe care noi vrem sa o mentinem in nuante de verde) ne vor multumi iar un trai de nivel superior va reprezenta principala calitate a…”

„Stai, ca deviezi. Vorbeam de manuale si ai ajuns la nepoti si Planeta Albastra. Gandeste-te intai la prezent si la ce reprezinta el…”

„Nu, ma gandesc la prezent si am in vedere viitorul si…”

despre-proiect-pasare„Asa sunteti voi, parintii. Va ganditi la ziua de maine in loc sa o traiti cu adevarat pe cea de azi. Eu as argumenta altfel: o gandire sanatoasa si niste principii solide nu le vei dobandi numai din manualele digitale. Eu, personal, nu voi mai face miscare in natura ta (pe care o indragesti atat) ci ma voi multumi sa stau pe o piatra in mijlocul ei si sa-mi accesez, intr-o etapa ciudata a gandirii, manualul digital. Carte pe care nu am ocazia sa o vad, sa o palpez sau sa-mi astern gandurile pe marginile ei pentru simplul motiv ca ea nu exista!”

„Ba, exista, in spatiul virtual…”

„Tata, prefer realitatea, realitatea imediata si palpabila. Eu cred in ceea ce vad si ceea ce simt si aceasta este o caracteristica a noastra, a copiilor. Noi refuzam sa credem si sa actionam in numele unui viitor pe care vag il percepem si la care doar rar de tot ne gandim… Asa ca aceasta lectie verde a ta nu este tocmai convingatoare…”

14510396-happy-kids-group-have-fun-in-nature-outdoors-park„Si eu care ma gandeam ca voi, generatia tanara, stiti ce vreti si sunteti usor adaptabili.”

„Da, suntem adaptabili, dar numai la ceea ce este in concordanta cu noi si spiritul nostru. Iti dai seama ca nu ne face o placere deosebita faptul ca ne caram in spate tona de carti si caiete si nici nu ne dam in vant dupa cititul „la morman”. Preferam bucata, nu teancul. Dar intrebati-ne si pe noi ce bucata vrem si sub ce forma..”

„Sa inteleg ca tu vezi educatia…”

„Eu NU VAD aceasta educatie, nu o pot vedea, nu o pot percepe si nici analiza, daca ma intrebi asa. Pot cel mult sa o deduc sau sa ghicesc, cu marjele de eroare aferente, ce fel va arata scoala noastra… Si pot sa imi doresc.”

„Ei bine, ce iti doresti?”

Copilul ma privi tinta si rosti apasat:

kids-nature-300x200„Vreau sa pot decide. Vreau sa pot tine o carte in mana, nu zece, vreau sa studiez doar matematica, nu si fizica, muzica, desenul sau biologia in acelasi timp. Vreau sa am spiritul eliberat de poveri prea grele si vrea sa gandesc singur. Vreau indrumare, vreau reguli care sa-mi infloreasca spiritul, nu sa-l ingradeasca, vreau o scoala unde sa vreau EU sa aflu cate ceva si sa aprofundez altceva si nu sa mi se impuna conduite doar pentru ca asa  le prevede programa. Si vreau sa pot alerga liber pe campiile inimii mele, sa imi pot spune liber parerea fara teama de a fi desconsiderat sau catalogat rebel obraznic.”

„Asta e scoala ideala, fiule, in care am dori cu totii sa invatam..”

„Sunt convins de ceea ce spui si totusi asta vrem. Si speram ca intr-o zi, intr-o buna zi, sa o avem. Pot incepe prin a-ti spune ca prefer cartea, nu documentul… Frunza tremuratoare, nu ierbarul. Fotografia in rama argintie, nu atasamentul din e-mail. Hartia galbena, nu stick-ul. Zgarietura LIVE, nu sfaturile cu galbenele pe net. Intelegi tu.”

„Stai, ca nu e acelasi lucru…”

„Ba e. Prefer viata unei existente fara sens. Tu traiesti din amintirea mamei. Eu o vreau pe ea…”

articol scris pentru blogalinitiative.ro si lectiaverde.ro

foto 1,2: http://www.lectiaverde.ro

foto 3: http://www.123rf.com

Foto 4: http://www.theobligatescientist.blogspot.com

8 gânduri despre „Lectia verde, manualul digital si opinia unui copil

  1. Felicitari, Alexandra!
    Articolul tau mi se pare unul din cele mai bune 10 pe care le-am citit in campanie, este original si adreseaza mai multe subiecte care au starnit atentia participantilor. E greu sa faci un dialog care sa se potriveasca unei campanii, dar tu ai reusit.
    Mult succes!
    Stefan Alexandrescu

    • Eu am inceput prin propriul exemplu: i-am permis copilului meu sa faca niste alegeri, implicit niste mici greseli care in etapa asta sunt usor remediabile, moment in care eu, ca parinte, am incercat sa i le canalizez. Si am profitat de ocazie sa-i argumentez ce si cum. Ca a vrut ea la canto pe cand eu o vedeam la dans, e una. Ca acasa nu distinge cifrele dar la gradinita e foarte buna la mate, e alta. Si stiti de ce? Pentru ca eu, din generatia 1984 in clasa I, am invatat ca matematica inseamna cifre, pe cand ea, la 5 anisori, stie deja ca matematica inseamna foarte mult logica…
      Copiii acestia ne pot salva. Si se pot salva pe ei insisi.

  2. Sunt de acord cu tine privind libertatea alegerii materiilor studiate. Dar oare copii sunt educați de acasă pentru așa ceva? Sunt ei oare capabili să facă această alegere? Dacă da, de la ce vârstă?

  3. Pingback: Educaţia, această traumă colectivă | DISCERNE

Lasă un răspuns

