Ruga la Glimboca

DSC09594Astazi vreau sa va povestesc despre o sarbatoare atat de frumoasa pe care am petrecut-o in comuna Glimboca, din judetul Caras-Severin.

Dincolo de faptul ca aceasta comuna este una din cele mai frumoase din tara (inainte de 1989 obtinand chiar si un premiu pentru acest nobil titlu), Glimboca straluceste prin vechime.Prin oamenii care se incapataneaza sa mearga duminica de duminica la biserica imbracati in straie populare, cusute de maini care de generatii intregi sunt praf si pulbere. Straluceste prin curtile largi, curate, prin casele varuite in fiecare an cu var de pe vremea bunicii, prin sutele de retete de prajituri pe care gospodinele le etaleaza cu mandrie pe tavile vechi si roase…

facebookAsta mi-a placut enorm la aceste femei. Faptul ca se intrec, de ani de zile, sa coaca cele mai alese si originale prajituri, torturi si cozonaci, fiind deja o traditie aceasta concurenta care de altfel este cat se poate de constructiva.

Hramul bisericii din comuna, „Adormirea Maicii Domnului”, reprezinta in fiecre an prilej de bucurie si sarbatoare, trei zile fiind petrecute la biserica, la masa de pranz cu rudele si prietenii apropiati sau cei veniti de departe cu aceasta minunata ocazie, iar seara la un joc banatean care se intinde catre miezul noptii…

Ruga la Glimboca sau Nedeia, caci asa se numesc aceste manifestari ce marcheaza ziua satului, reprezinta sarbatoarea romaneasca cea mai draga mie si nu a fost an in care sa nu fiu prezenta la joc. Si ii priveam cu drag pe toti aceia care isi aminteau cu mandrie ca sunt romani si ca s-au nascut si-au copilarit in Glimboca, chiar daca viata petrecuta in State sau Germania se numara in zeci de ani…

Am avut acest prilej sa citesc pe fata fiecaruia din cei veniti de departe bucuria de a se afla in satul natal si in hora de care isi amintesc inca din frageda pruncie…

Portul popular banatean reprezinta inca un motiv pentru care Nedeia la Glimboca ramane o sarbatoare pur romaneasca.

Desi am constatat cu neplacere ca tinereii aflati la joc aveau aer bataios, ca rochitele domnisoarelor erau cu mult deasupra genunchilor, ca decolteul mandrelor risca sa iasa pe afara sau ca pantofii cu platforma sau paiete luau ochii tuturor celor prezenti, eu ma incapatanez sa ma imbrac de fiecare data in straie populare – desi nu sunt banateanca – si sa port cu mandrie catrintele cusute pe vremea cand soacra mea era inca fata….

panoramioSi, daca treceti prin Glimboca de Ziua Zopilului, la 1 Iunie, sa nu va mirati cand veti vedea iesiti la joc copilasi de toate varstele, insotiti de parinti, bunici, educatori sau invatatoare… Este inca una din acele ocazii cand esti fericit cand ii vezi pe micuti jucand cu atata seriozitate si purtand cu atata mandrie hainutele populare special croite pentru ei…

Nici Sfanta Sarbatoare a Pastelui nu trece prin Glimboca fara partea ei de autentic, de miracol, de atitudine romaneasca pura. Timp de trei zile oamenii ies la cimitir, aprind lumanari si dau de pomana nevoiasilor, imbracand acelasi port popular care mie imi place atat de mult…

Ce imi doresc? Ei bine, imi doresc foarte mult ca aceste sarbatori sa nu moara, sa ne pastram autenticul si tot ce este mai frumos si mai curat in istoria noastra…

Si ma emotionez si acum cand imi amintesc vorbele prietenei mele: „Nici cand am fost mireasa nu m-am imbracat cu atata emotie ca acum, in straie taranesti…

foto1: arhiva personala

foto2: http://www.facebook.com

foto3: http://www.panoramio.com

8 gânduri despre „Ruga la Glimboca

  1. ai omis fata mea sa vorbesti despre ospitalitatea oamenilor de la Glimboca ,onestitatea lor …..sint total diferiti de ceilalti romani….bravo lor…

  2. Ce mică e lumea! Am fost prezent la eveniment! Şi culmea e că am vrut să scriu un articol despre Rugă! 🙂
    Foarte frumos articolul tău. Am mai citit acum căteva săptămâni un articol de-al tău, fără să ştiu cine eşti. Acum ştiu!

Lasă un răspuns

