Kit de supravietuire

123rfcomFurios, politistul rasturna toata geanta pe masa veche, unsuroasa.

“Poti sa-mi spui cu ce te ocupi? Judecand dupa continutul vechii dumitale genti, am impresia ca am pus mana cel putin pe o mica infractoare. Frumoasa, dar rea, da? Ia, sa vedem, toarna-mi o poveste lacrimogena pe care aproape sa o cred si poate iti voi da o celula separata, single, pentru diseara. Poti incepe cand vrei, am doua cafele de baut si un pachet de tigari de terminat. Si repede, ca incepe meciul si e mult mai important pentru mine sa stiu daca am castigat la pariuri decat este acum existenta ta pentru mine. Din partea-mi, poti putrezi in inchisoare. Numai o curiozitate morbida ma impiedica sa-ti fac vant de aici.

Da-i drumul! Sa vad cum explici existenta in geanta dumitale a acestor obiecte: catuse (cred ca ai o imaginatie foarte… bogata), lumanari (ce, esti vreo vrajitoare?), spray paralizant (ai ceva dusmani, asa-i?), seringa (pentru asta sigur imi vei da socoteala), bricheta (aia-i pentru lumanarile tale si pentru templu, m-am prins), surubelnita (daca nu esti hot, nu prea ai ce face cu asa ceva in poseta), boabe pentru caini (cate javre ai acasa?), otet (Doamne! ciudata esti!), o hartie si-un pix (o doamna adevarata poarta agenda, fato). Nu mai zic ca am gasit si un saculet cu sare (am zis eu ca esti vreo intima a Diavolului). Un telefon ieftin cu cartela fara credit si niste bani intr-un plic murdar. Asupra acestui aspect sunt foarte curios intrucat suma este considerabila. Dupa cate imi dau seama, esti o femeiusca cu reputatie indoielnica si, in ce te priveste, mi-am facut o idee despre meseria dumitale. Da-i drumul la poveste!”

Nurse-chart-student-writing-smFemeia se aseza cuminte cu mainile in poala, inspirand adanc, dureros.

“Scenarii din astea am mai vazut. Mai departe!”

Cu ochii larg deschisi, cu privire albastra, metalica si rece, tanara femeie privi in gol. Cu cinism, fara pic de caldura in glas, rosti:

“Sunt o simpla fata care a avut parte la viata ei de mult mai multe si mai grave lucruri decat vei avea dumneata vreodata. Sunt asistenta la spitalul municipal si cumpar toate seringile din banutii mei. Ma deplasez la domiciliul pacientilor, de obicei familii sarace din cartierul meu sau centrul de plasament din colt. Ei nu au bani de dat la asistente si nici posibilitatea sa-si faca singuri injectiile. Le fac eu, fara vreo pretentie financiara. Poti intreba pe directoarea centrului. Cumpar singura materialele si merg dupa serviciu sa-i ajut. Aseara o familie a ramas fara sare si le duc eu diseara, daca imi vei da drumul. Catusele sunt o inventie de-a mea, dureroasa dar utila. Anul trecut m-au atacat doi indivizi si m-au lovit foarte rau. Am zacut in spital doua luni, cu coastele rupte si capul crapat. Noroc ca am scapat cu atat. Poti intreba la spital. Turel mele de noapte se termina dimineata devreme, cand e inca intuneric si nemernicii s-au gandit atunci sa…

Data urmatoare cand m-au atacat, am scos spray-ul si au vazut catusele. Nu a mai fost nevoie sa le folosesc dar de atunci le tin cu mine. La politie nu m-a luat nimeni in seama in noaptea aia. Erau cu totii la meci, pariasera serios si tot ce au facut a fost sa-mi bage pe sub nas un formular. Apoi m-au trimis la spital. Mi-au zis sa nu mai umblu noaptea, ca o merit. Boabele pentru caini sunt pentru dulaii de vizavi de blocul meu, nu pot intra daca nu le aruc ceva de mancare, sunt rai si foarte periculosi. Poti intreba vecinii.

Femeia se opri sa-si traga rasuflarea, de parca discursul dureros o sleise de puteri. Deveni palida.

“Otetul il am pentru orice enventualitate, mai ales ca luna trecuta a cazut un batran in fata mea si si-a dat duhul, saracul, pana a venit Ambulanta. Ambulanta aia pe care eu am chemat-o de pe telefonul cu cartela goala. Pot suna doar la Urgente, dar pentru mine e suficient. Ii poti intreba si pe ei, daca vrei. Paramedicii au fost tare necajiti ca nu au mai putut face nimic pentru bietul suflet. Ziceau ca daca as fi avut ceva cu care sa-l ajut sa-si vina in simtiri pana sa soseasca ei, l-ar fi salvat. De atunci port sticluta asta cu otet la mine. Vad ca te uiti la surubelnita . Ei bine, asta ma ajuta deseori sa-mi deschid usa, yala este veche si aproape intepenita dar unealta asta ma salveaza. Nu ma aleg decat cu injuraturile vecinilor treziti de bocaneli. Insa niciunul nu sare sa dea o mana de ajutor.

smaranda-geanta-dama-piele-naturala-handmade-reeija_1Lumanarile sunt pentru mama, in drum spre centrul de plasament merg la cimitir. Du-te sa vezi acolo flori proaspete si lumina arzanda sub clopotul de sticla. Nu sunt nici doua saptamani de cat a trecut la cele sfinte, draga de ea… Si de acolo privesc prin gard la ceilalti, cei vii, mergand zgribuliti si grabiti spre destinatii diverse, barbati eleganti in costume inchise,  doamne cu posete Reeija moderne din piele si tocuri inalte, copii imbracati dupa ultima moda, etalandu-si mandri ultimele gadgeturi si imi dau seama ce pierd cand imi traiesc existenta-mi fada. Nimic. Imi vad de treaba mea si incerc sa nu supar pe nimeni. Banii? Banii reprezinta salariul pe doua luni, abia ni l-au dat. Pe deasupra am luat si o prima – un gest extraordinar – pe care directorul mi-a dat-o la sugestia sefului de sectie, dupa ce am salvat de la moarte un tinerel tinandu-l in viata in timp ce ii povesteam un roman de dragoste.”

Politistul o opri.

“Destul. Cred ca am auzit suficient in seara asta si, daca ceea ce-mi spui e adevarat, poti pleca. Dar cum sa probam toate chestiile astea? De unde stiu eu ca spui adevarul?”

Adevarul a fost intr-adevar rostit in seara aceea, intr-o forma in care nu s-ar fi asteptat nimeni. La sediu a sosit tarziu in noapte directoarea centrului de plasament care a confirmat spusele femeii si aceasta a fost lasata in pace.

Politistul care o interogase a avut o ultima intrebare:

“O doamna nu ar trebui sa poarte chestiile astea in geanta, sincer. Esti mult prea draguta, desi necajita, sa porti lucrurile astea ciudate. Geanta dumitale, veche si crapata, este un adevarat kit de supravietuire. Dumneata dai un nou sens notiunii de poseta. Unul cat se poate de trist si nefiresc. Ia-ti una noua, sa te simti mai bine desi sunt convinsa ca te simti grozav numai ajutandu-i pe altii. Am doar o nelamurire: ce este cu legitimatia aia pe care scrie HIV? Daca as fi cinic, as reveni la sentimentele mele furioase si sceptice de mai devreme.”

Femeia facu un gest obosit.

reeija“A, aceea. E tot o inventie de-a mea. Am printat-o si am pus poza mea de frica cuiva care m-ar putea din nou ataca noaptea. Ar vedea legitimatia cu HIV si… poate i s-ar face frica, daca nu mila, si m-ar lasa in pace. Iar acum as vrea sa plec, nu de alta, dar foaia si pixul erau destinate unui articol pe care il pregatesc pentru SuperBlog. Mai scriu noaptea, cand gemetele pacientilor de la Reanimare se raresc iar sufletul meu se bucura de o clipa de eternitate senina…”

Articol scris pe furis pentru SuperBlog 2013

Foto 1: http://www.123rf.com

Foto 2: www.nurselabs.com

Foto 3,4: http://www.reeija.ro

 

4 thoughts on “Kit de supravietuire

  1. Interesant articol. Cunosc un caz real cu o tânăra care într-o seara de vara a fost acostata pe strada de câțiva indivizi care au vrut sa o ……….Aceasta a zis ca are virusul HIV. Ce crezi ca sa întâmplat după aceea?

Lasă un răspuns

