Cand destinului i se intinde o mana

sigla Cord Blood Center-MedicalPovestea mea e simpla. Simpla si reala. Reala ca apa de izvor si simpla tot ca ea. Dar foarte, foarte importanta mai ales prin lectia de viata cu care am ramas in final si cu amarul gand ca nu am stiut dinainte.  Ca nu am fost informata.  Sau poate nu mi-a pasat suficient. Si cu siguranta m-am gandit si la bani.

In 2010 eram moderatoarea unei emisiuni medicale. Culmea, emisiunea mea se numea STEM. Habar nu aveam de ce producatorii alesesera numele asta si la momentul acela nu mi-am batut capul prea tare cu denumirea. Producatorul imi spusese ca trebuie sa includem in emisiune si apeluri umanitare pentru cazuri medicale foarte grave, ceea ce am si facut: expuneam cazul medical, faceam apel la populatie si gata…. intra genericul de final si imi scoteam casca. Multumeam invitatului (medic, de cele mai multe ori) si imi vedeam frumusel de treaba. Daca m-ai fi intrebat cum o chema pe doamna din cazul medical pentru care faceam apelul si ce fel de maladie ii facea viata un calvar, nu as mai fi putut sa zic. Era doar un caz, era doar un nume a carui mentionare facea parte din fisa postului meu de moderator.

Mi s-a propus la un moment dat subiect legat de celule stem. Prea putin ma interesa tema dar, daca era de actualitate, trebuia sa o fac. Astfel am ajuns la Cord Blood Center. Mai precis, ei au ajuns la mine. Cu informatii doldora, un kit de recoltare drept model si o tipa ciufulita si timida ce banuiam ca imi va da batai de cap. Ca va trebui sa-i scot raspunsurile cu clestele. Ca va trebui sa o combat si ma temeam ca nu stiu cum. Acum imi parea tare rau ca etica profesionala imi interzicea sa ii plasez sub nas un set de intrebari inainte de emisiune. Tipa chiar parea cazuta din cer si prevedeam un esec total.

ord2

Acum, la opt ani de la infiintarea primei si celei mai mari banci de recoltare a celulelor stem din Romania, gandesc ca am fost foarte superficiala la momentul realizarii emisiunii. Din fericire, totul a decurs bine.

Eram machiata strident, coafata si imbracata de parca eram la circ. Sau poate doar asa mi se pare mie acum, gandind retrospectiv pe cand vizionam inregistrarea. Eram plina de mine, sigura de zambetul meu, constienta ca prindeam la public si ca ma iubea camera. Restul erau praf si pulbere. Ma uitai cu coada ochiului la interlocutoarea mea. Imbracata modest, cu parul cazandu-i pe ochi, cu ochelari grosi si privire speriata de iepure, doamna doctor parea modelul de invitat-dezastru, de care fug toti realizatorii de emisiuni.

Subiectul insa m-a captivat total. Putinele mele cunostinte medicale mi se intorceau impotriva si regretam amarnic ca nu am o specialitate medicala care sa ma ajute sa inteleg macar un pic mai mult toate procedele. Toata minunea pe care aceasta banca de recoltare a celulelor stem o poate face pentru a salva vieti. Viitorul unor copii. De a da o sansa la viata atunci cand speranta nu mai este.  Atunci cand un frate il poate salva pe celalalt. Atunci cand moartea pandeste iar tu o poti fenta. Atunci cand un copil cu paralizie cerebrala (aici puteti gasi mai multe informatii: http://www.cordcenter.ro/tratament-de-recuperare-copiilor-cu-paralizie-cerebrala-in-romania.html) rade si isi continua fericit viata ce-i parea la un moment dat in pericol.

Aceste minuni nu mai pareau cazuri umanitare si nici nume pe care sa le uit in cateva minute. Erau oameni. Erau suflete, erau inimi care voiau sa bata, minti care voiau sa straluceasca, copilasi care voiau sa-si traiasca viata si-si reclamau dreptul la fericire…

odblood

Am aflat astfel ca celulele stem sunt celule tinere, cu reale si uimitoare capacitati de a da nastere unor alte categorii de celule (osoase, musculare, grasoase, nervoase etc.) si care se numesc mezenchimale  sau celule stem hematopoietice, care raspund de formarea celulelor din sange: leucocite, hematii si trombocite. Celulele stem au marea calitate si caracteristica de a-si pastra nealterate proprietatile initiale, fara a se maturiza cu trecerea timpului.

Ce se intampla dupa recoltare? Ei bine, dupa ce au fost prelevate –  imediat dupa nasterea bebelusului – din cordonul ombilical sau din placenta –, ele se vor depozita intr-un kit marca  Cord Blood Center Medical si au la dispozitie 72, respectiv 96 de ore pentru a fi procesate in laborator (la Cluj sau la Bucuresti, iata aici mai multe detalii: http://www.cordcenter.ro/procesare-celule-stem.html) astfel incat calitatea grefelor rezultate sa nu fie afectata in niciun fel.

Prin cele doua metode de conservare a sangelui placentar, conservarea integrala si separarea celulara, se urmareste utilizarea cea mai eficienta a acestor celule in afectiuni medicale diverse. Se pare ca primul procedeu, cel integral, este cel mai fructificat intrucat rezulta mai multe celule stem, ceea ce face ca grefa sa fie utilizata cu maximum de eficienta (chiar si cele mai mari centre de transplant din lume accepta grefele procesate integral). Urmatorul popas al celulelor stem il reprezinta criogenarea, ceea ce inseamna depozitatea acestora in vapori de azot, la o temperatura de -196 g C.

La ce ne folosesc? Ei bine, medicul care mi-a fost interlocutor in emisiune timp de o aproape o ora m-a privit de parca m-ar fi vazut pentru prima data si m-a intrebat:

„Chiar nu stiti? Se poate apela la transplantul de celule stem atunci cand celulele stem sanatoase din maduva spinarii nu mai sunt suficiente pentru a asigura functionarea optima a organismului. Astfel, cu ajutorul celulelor stem sanatoase se pot trata anumite tipuri de cancer, anemiile, thalasemia sau boli cu deficiente imune. Si chiar face parte din tratamentul impotriva HIV.”

Eu as adauga acum ca cel mai recent a fost descoperit un adevarat miracol atunci cand s-a aflat ca celulele stem pot lupta impotriva paraliziei cerebrale la copii!

In urma tuturor acestor informatii, pe care le-am aflat partial de la doamna doctor invitata in emisiune, partial in urma documentarii ulterioare, am constatat cat de superficial tratasem totul si cate lucruri reale si valoaroase pierdusem. Si ma gandeam, parca trezita la realitate cu adevarat abia acum, cate motive putem avea ca noi, mame sau viitoare mamici, sa ne gandim sa recoltam celule stem in Romania:

1. Viata copilului nostru este mai importanta decat viata noastra.

2. Miracolele se intampla daca dai si tu o mana de ajutor (in acest caz recoltarea celulelor stem).

3. Avem respect penru cercetarile medicale si incredere in descoperirile stiintifice.

4.Cord Blood Center Medical se ocupa cu prefesionalism de toate aspectele problemei, de la inscriere, pana la avantajul platii in rate, alegerea pachetului potrivit, procesarea si depozitarea  celulelor in conditii optime.

5. O familie fericita si completa este o familie responsabila.

Astazi sunt mult mai constienta, privind in jurul meu, de valoarea vietii, de valoarea unei stari de sanatate bune, de marele avantaj de a ne asigura armele pentru o eventuala lupta din viitor.

Si ma gandesc: eu de nu am facut asta la timpul potrivit? Cu siguranta insa o voi face data viitoare, cand voi mai avea un copil…

articol scris pentru Spring SuperBlog 2014 si Cord Blood Center Medical

bibliografie: http://www.cordcenter.ro

foto: http://www.cordcenter.ro

video: http://www.youtube.com

 

 

Lasă un răspuns

